Sosiaalinen vastuu

Sosiaalinen vastuu

Vastuullisuustyömme keskittyy ympäristöasioiden lisäksi myös sosiaalisen vastuun kantamiseen. Sosiaalinen vastuu tarkoittaa meille sidosryhmiemme huomioimista toiminnassamme. Varsinkin henkilöstömme hyvinvointi, yhteiskuntavastuu sekä asiakkaistamme huolehtiminen ovat meille tähän liittyen tärkeitä teemoja.

Henkilöstön hyvinvointi

Henkilöstötoimintamme noudattaa kaikkia lakeja ja säädöksiä. Tämän lisäksi pyrimme lisäämään hyvinvointia esimerkiksi ergonomiaedulla, ruokaedulla sekä erinäisillä lisäpalkkioilla. Lisäpalkkioilla pyrimme innostamaan työntekijöitämme aloitteellisuuteen muun muassa toimintamme kehittämiseen liittyen.

Järjestämme myös vuosittain laajan henkilöstötyytyväisyyskyselyn. Anonyymi kysely antaa jokaiselle työntekijällemme mahdollisuuden kertoa näkemyksistään meillä työskentelystä. Viime vuosina kyselyissä kiitosta on saanut varsinkin työpaikkojen vahva yhteishenki, tasapuolinen kohtelu sekä sosiaalinen tuki. Henkilöstömme huippusuorituskyky olikin vuonna 2022 jopa 82 %.

Huolehdimme myös työn turvallisuudesta läheltä piti -ilmoitusten kautta. Ilmoitukset sisältävät kuvauksen työpaikalla tapahtuneesta vaaratilanteesta. Jokainen ilmoitus käsitellään, minkä jälkeen ryhdytään mahdollisiin tarvittaviin toimiin tulevien vaaratilanteiden ehkäisemiseen. Läheltä piti -ilmoitukset ovat mielestämme hyvä juttu – hektisessä ravintolatyössä väkisinkin ajoittain sattuu ja tapahtuu. Vaaratilanteiden kirjaaminen ja käsittely ovat mielestämme tehokas keino vakavien tapaturmien välttämiseen. Vuonna 2022 käsittelimme 370 läheltä piti -ilmoitusta.

Onnistumisestamme työnantajana kuvaa esimerkiksi vuonna 2019 voittamamme Pirkanmaan vuoden työnantaja -palkinto. Lisäksi 69 % henkilöstöstämme kertoi henkilöstötyytyväisyyskyselyssämme olevansa valmis suosittelemaan Juvenesta hyvänä työnantajana.

Yhteiskuntavastuu

Sosiaalisen vastuun kantaminen tarkoittaa myös ympäröivän yhteiskunnan huomioimista. Yhteiskuntavastuumme näkyy toiminnassamme esimerkiksi hankinnoissamme kotimaisen suosimisessa, opiskelijoiden työllistämisessä sekä omistajapohjassamme. Olemme sataprosenttisesti kotimainen yritys, ja meidät omistaa Tampereen ylioppilaskunta TREY.

Meille on myös myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkki. Se on konkreettinen tunnustus siitä, että liiketoimintamme tarkoituksena on tuottaa yhteiskunnallista hyvää. Tästä esimerkkinä ovat tarjoamamme opiskelijaruokailu- ja ateriapalvelut.

Lisäksi tarkastelemme hankinnoissa myös yhteiskuntavastuuta, ja suosimme varsinkin kahvilatuotteissamme Reilu kauppa/Fairtrade -merkittyjä tuotteita. Lue lisää hankintalinjauksistamme tästä.

Asiakkaan näköinen Juvenes

Opiskelijat ovat isoin asiakasryhmämme. Tarjoamme opiskeluun tukea kahvilapalveluilla sekä ravitsemusarvoltaan tasapainoisella lounaalla kymmenellä eri kampuksella.  Opiskelijalounaamme täyttävät aina Kelan ravitsemusvaatimukset – opiskelijalounaan tulisi täyttää noin kolmasosa päivittäisestä ravinnontarpeesta.

Pidämme myös tarkkaa huolta tarjottavien tuotteiden turvallisuudesta. Omavalvontamme perustuu viranomaisvaatimukset ylittävään laajaan omavalvontasuunnitelmaan, jonka avuin mittaamme ja analysoimme toimintaamme säännöllisesti.

Tarkkailemme myös asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti. Toimipisteissämme on käytössä HappyOrNot-mittarit, minkä lisäksi järjestämme vuosittain laajan asiakastyytyväisyystutkimuksen. Keskimääräinen asiakkaidemme antama HappyOrNot-tyytyväisyysindeksi oli vuonna 2022 jopa 89 %!

Reilunkaupan logo